SUPYOGA

Aanbod wekelijkse groepslessen SUPYOGA

Yoga op een SUPboard, op het water =  75 minuten : peddelen, drijvende yoga, relaxen & terug suppen.

  • donderdag 19:00 – 20:15 uur (april & september)
    19:30 – 20:45 uur (mei t/m augustus)
  • zaterdag 10:30 – 11:45 uur

Eerste keer?
Heb je nog nooit gesupt, volg dan eerst minimaal één SUPles. Als dat echt niet lukt, meld dit dan bij aanmelding van je SUPyoga les via info@purayoga.nl ! We spreken dan met je af om eerder aanwezig te zijn om het suppen onder de knie te krijgen. Dit heeft echter niet onze voorkeur! Beter is het om een hele SUPles te volgen voordat je SUPyoga komt doen, zodat het opstap niveau min of meer gelijk is bij aanvang van de les.

Nog nooit yoga gedaan? That’s ok. Laat je maar verrassen. Op de plank is het toch heel anders dan op de mat. Beginners en gevorderden zijn welkom bij de SUPyoga. Elke les kent genoeg opties om iedereen blij te maken.

Aanmelden voor de lessen doe je hier. Daar zie je ook de tarieven.

 

Wat is SUPYOGA?

Go with the flow

Je voelt de zon op je rug, je hoort vogeltjes fluiten, bladeren ruisen in de wind, het water kabbelt rustig om je heen en jij… kijkt in down dog tussen je knieën door naar de horizon terwijl je met de stroming meedrijft. SUPYOGA! Geen klef matje in een bezwete studio, maar yoga op een Stand Up Paddle board op het water. In Roermond geeft Wieneke van der Aa sinds de zomer van 2014 yoga op de Limburgse Maasplassen. Een aparte ervaring: je hebt het water onder je, de lucht boven je, je voelt de wind om je heen, je grondt jezelf vanuit je core en het vuurtje in jezelf zal absoluut branden! Even helemaal weg van je alledaagse beslommeringen, van je telefoon, van benauwde ruimtes: de aandacht ligt helemaal bij jezelf, bij de natuur en de elementen om je heen.

Drijf weg in je down dog

Yoga kan al moeilijk genoeg zijn op een matje, op het water is het nog uitdagender! Een Stand Up Paddle board is een extra groot en stabiel surfboard, bedoeld om op te staan en je op voort te bewegen door middel van een peddel. Deze beweging vergt een bepaalde techniek, die anders is dan peddelen. Je kunt een SUPboard ook gebruiken om ‘golfjes mee te pakken’, maar de SUPboards die gebruikt worden voor yoga zijn nog iets langer, breder en stabieler. In een gemiddelde SUPyoga les peddel je in het begin een paar minuten om warm te worden en om eventueel naar de plek te SUPpen waar de yoga zal starten. Op het moment dat de yoga begint, wordt de peddel neergelegd en beginnen de asana’s op het water. Er zijn verschillende soorten yoga mogelijk op een supboard, van heel erg yin tot power, van pilates-achtig tot vinyasa, afhankelijk van deelnemers en lesfocus. Het grootste verschil met een yogales op de grond is, is dat je jezelf veel stabieler dient te houden. Je spreekt hiervoor verschillende spieren extra aan, die je normaal gesproken niet gebruikt. Elk gewricht, elke spier zal je voelen na een eerste les, maar na een paar keer is je lichaam al sterker en wen je aan de extra kracht die het kost om in balans te blijven. En als je op jezelf vertrouwt, komt die flow die je gewend bent van je mat ook snel weer terug.

Elke les is als een mini-vakantie

Het moment dat je je afzet van de kant, krijg je een gevoel alsof je de deur achter je dicht trekt thuis en op vakantie gaat. Rust! Ruimte! Zuurstof! Je komt in een andere vibe na een paar slagen van de kant af en de stress van alledag valt van je af. Je zult dieper adem gaan halen en een gelukzalig gevoel van vrijheid en energie ervaren. Doordat je je extra moet focussen op je balans tijdens de yoga, ligt de aandacht nog dichter bij jezelf dan in een reguliere les. Je adem helpt je verder in deze meditatieve practice. En als je dan in je savasana lekker drijft op het water, heb je alles achter je kunnen laten wat je eventueel dwars zat en voelt je lichaam van top tot teen volledig als herboren. Een stukje peddelen in stilte terug naar de kant en dan zit je mini-vakantie er helaas weer op. Tijd voor een drankje op het terras!

Kan ik het wel?

Het is aan te raden eerst minimaal één SUPles te volgen voordat je begint aan SUPyoga. Alle SUPyoga lessen zijn geschikt voor beginners én gevorderden. Elke les is anders is opzet, qua weer en qua samenstelling. Laat je verrassen en begin waar je bent. We houden met iedereen rekening.

We nemen geen zwangere vrouwen mee na 20 weken. Een schouder- of armblessure is niet handig als je nog nooit geSUPT hebt. En kinderen in een gewone groepsles kan vanaf 14 jaar. Lees hier meer voorwaarden.

Weersomstandigheden

Alle lessen zijn afhankelijk van het weer: als het te koud is, regent, te hard waait of als er onweer op komst is, dan gaat de les niet door. Deze kan verplaatst worden naar een ander moment in overleg met de deelnemers. We proberen altijd een weloverwogen afweging te maken en soms valt de beslissing pas ter plekke op het tijdstip dat de les zou aanvangen. Graag begrip hiervoor, op de natuur hebben we nu eenmaal weinig invloed.

Meenemen & kleding

Voor de SUPles en de SUPyoga neem je een droog setje kleren mee en een handdoek voor het geval je in het water valt*. Je gaat sowieso natte voeten krijgen. Een SUPles mag je best op schoenen, gympen, sokken of surfschoentjes doen. Voor de SUPyoga zijn blote voeten eigenlijk fijner. Je mag ook een wetsuit aan doen als je dit hebt, maar gewone (sport)kleren, waarvan het niet erg is als ze nat worden, raden we aan. Alleen hartje winter suppen wij zelf met een wetsuit, van april t/m oktober doen we het met gewone kleren in laagjes en zo veel mogelijk op blote voeten. Hoe warmer het wordt, hoe minder laagjes we aan hebben. Midden in de zomer vind je ons in zwembroek of bikini op het water.

*Wat bedoelen jullie met ‘voor het geval je in het water valt’…? SUP en SUPyoga is op het water op een board. Iedereen, beginner of gevorderde, kan een keer zijn balans verliezen, een verkeerde beweging maken, of in de golven van een boot terecht komen en dan… een klein beetje uhm… eraf vallen. Hoe warmer het is, hoe minder erg dat is. De kans is echter heel klein.